Ministr Brabec do 28.4. rozhodne o rozšíření Letiště Vodochody

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) do 28. dubna rozhodne, zda přehodnotí kladné stanovisko úřadu k rozšíření Letiště Vodochody (okres Praha-východ). Na dnešním jednání v Kralupech nad Vltavou to slíbil odpůrcům rozšíření, kteří jsou sdruženi v iniciativě Stop Letišti Vodochody. Přezkum však nemusí znamenat to, že bude posudek bude zrušený. 

Ministerstvo životního prostředí se od 7. dubna na základě podkladů od obcí rozhoduje, zda zahájí přezkum procesu EIA. Brabec s šestnácti zástupci iniciativy včetně jedenácti starostů protestujících obcí dnes jednal téměř dvě hodiny. "To nás vedlo k tomu, abychom se v těchto dnech a těchto týdnech znovu podívali na tento proces," řekl Brabec. Starostům slíbil, že o případném zrušení schválení studie EIA, nebo jejím ponechání v platnosti rozhodne do 28. dubna. 
    
Na přezkoumání má ministerstvo jako správní úřad podle právníků právo v případě, že by předložilo odůvodněné argumenty, že studie trpí procesními či odbornými vadami. Případné zrušení vydaného stanoviska by muselo být učiněno pouze v případě, že zatím uvažovaný přezkum zjistí, že došlo k závažným procesním vadám. "Pokud by bylo pouze něco opomenuto, tak se podle ministra stávající stanovisko opraví, případně doplní o další podmínky," uvedl ministr. 
    
Ministerstvo životního prostředí loni v říjnu schválilo studii dopadů na životní prostředí (EIA), která je nezbytnou podmínkou k zahájení územního řízení a následně dalších administrativních procesů nutných k zahájení stavby. Vedení vodochodského letiště by chtělo s rozšířením začít na konci příštího roku. Odpůrcům v iniciativě Stop Letišti Vodochody vadí, že studie EIA je sice schválená, ale obsahuje 124 právně nevymahatelných podmínek, které ale chce letiště zapracovat do projektu. Jejich dodržování by podle ředitele Letiště Vodochody Martina Kačura měly hlídat orgány, které se zabývají civilním letectvím, ochranou zdraví obyvatel, ochranou životního prostředí a podobně. 
    
Mezi podmínkami jsou například dostavění přivaděče na dálnici D8, omezení počtu startů a přistání letadel nebo maximální rozměry strojů, které bude moci letiště přijímat. Za rok podle úřadu může letiště odbavit 35.000 startů a přistání, což je zhruba čtvrtina objemu odbavených strojů na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni. 
    
Zda by případné zrušení mohlo být precedentem pro další posudky EIA, řeší nyní ministerstvo s právníky. "Nevylučuji, že by to precedent mohl být," řekl Brabec. I kdyby EIA dál platila v aktuální podobě a ukázalo se, že některé věci jsou napadány po právu, tak by podle ministra pravděpodobně došlo k soudnímu napadení územního rozhodnutí a odpůrci letiště by mohli uspět. 
    
Ministerstvo nyní řeší i meziresortní projednání novely EIA, protože ta není v současnosti v souladu s evropskou legislativou. Do konce letošního roku musí ministerstvo jednoznačně dosáhnout, aby byla kompletně schválena, v opačném případě České republice hrozí zastavení čerpání evropských dotací. Dnes EIA není závazným stanoviskem, má pro správní úřady jen doporučující charakter. 
    
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Celková výše investice do rozšíření letiště by měla činit zhruba tři miliardy korun. 
 
zdroj: ČTK