Pandemie posílila trend bezkontaktních řešení

Svět financí a placení jdou s dobou. Aktuální technologický drive ještě posiluje pandemie a zvýšené hygienické požadavky. Bezkontaktní placení má zelenou a nástup jeho nejrůznějších forem je posilován hygienickým požadavkem na co nejmenší kontakt. Těšme se na platbu mávnutím rukávu potvrzovanou skenem oka nebo úsměvem. Čechům to bude vyhovovat, protože podle průzkumu Rondo Data by více než 75 % z nich v budoucnu nejraději platilo bezkontaktně a 9 % čipem implantovaným v ruce.

Trendy ve světě určují zejména fintechy a zavedené instituce se s nimi snaží držet krok. S neustálým nárůstem digitální interakce s bankami, která v období Covid-19 pandemie ještě posílila, získává stále větší důležitost uživatelská zkušenost. Na koni jsou tedy hands free platby.

Obecně nejoblíbenějším platebním prostředkem Čechů jsou platební karty, které k placení svých nákupů v obchodech využívají častěji než hotovost. Zatímco debetní kartou v obchodě platí 77 % a kreditní kartou 20 %, hotovost používá 70 % respondentů. Češi si také zvykají na „moderní“ způsoby placení, přičemž tím nejčastějším je bezkontaktní platba přiložením mobilního telefonu, případně hodinek. Hotovost je jedinou variantou placení už jen pro 10 % lidí zejména staršího věku. Pozitivní vztah lidí k novinkám v oblasti placení navíc podpořila pandemie koronaviru, během které se Češi začali přiklánět k bezhotovostním platbám a také k bezkontaktnímu způsobu placení. Platit bezkontaktně v posledních měsících začali i ti, kteří tuto možnost předtím příliš nevyužívali (35 %), vyplývá z aktuální zprávy České bankovní asociace „Češi a platební styk 2020“.

Hands free platby, jejichž hlavním cílem je co největší pohodlí zákazníků, budou mít časem mnoho podob. Laser například při platbě pro identifikaci oskenuje vaše oko, platbu budete potvrzovat otiskem prstu nebo úsměvem, který si vyžádá platební aplikace. Výhodou potvrzení platby pomocí unikátní duhovky nebo úsměvem je obrovské pohodlí a že je máme vždy u sebe.

„Stále více vidíme také platby realizované pomocí mobilu či dalších wearables jako jsou například hodinky. Za poslední rok zaznamenáváme na našich prodejnách růst tohoto typu placení cca o 40 %,“ říká Adam Rožánek, zástupce značky spodního prádla Styx a módního eshopu s kamennými prodejnami Trenyrkarna.cz.

Mezi další oblíbené automatizované způsoby placení patří také propojení plateb s mobilními aplikacemi. Můžete si tak zamluvit stůl v restauraci a zároveň za jídlo zaplatit. Zde lze zmínit například aplikace Dash  nebo TabbedOut . Originální spojení placení a stylu nabídl v dalším pilotu například australský výrobce luxusního oblečení pro muže Matt Jensen. Ve spolupráci s firmou VISA nabídl možnost platit čipem zašitým rukávu na míru střiženého saka. Při placení pak lze v restauraci či v obchodě jen mávnout rukou a platit s elegancí.

„Požadavky českých zákazníků tlačí finanční sektor dopředu směrem k většímu využívání progresivních technologií, jako je rozpoznávání obličeje či hlasu, které již pomáhají zlepšovat uživatelskou zkušenost mnoha zákazníků po celém světě. Je pravděpodobné, že platby budou stále více probíhat bezhotovostně, že se bude rozvíjet jejich integrace do služeb a že svět peněz budou stále více ovlivňovat nejmodernější technologie. Vše také směřuje k uživatelsky co nejpříjemnějším řešením,“ říká Karel Kotoun, manažer Consulting & Strategy v Accenture ČR.