Strany ve středních Čechách sázejí na kontaktní kampaň

Více komornějších setkání s voliči a méně velkých pódií - tak by se dala ve zkratce charakterizovat kampaň před letošními sněmovními volbami ve středních Čechách. Některé strany ani nepočítají s velkým množstvím billboardů. Cílem je vést kontaktní a úspornou kampaň, a to i díky zapojení dobrovolníků a sympatizantů, zjistila ČTK. 

"Vedeme kontaktní kampaň, diskutujeme s voliči v ulicích," uvedl volební lídr středočeské ČSSD Jan Hamáček. Kampaň s rozpočtem zhruba 2,5 milionu korun doplní plakáty, billboardy a inzerce. Vedle sociálních demokratů si s kampaní pospíšili komunisté, kteří na ni podle šéfa krajské buňky Stanislava Grospiče věnují kolem 600.000 korun. I oni vsadili na přímý kontakt s voliči. 
    
ODS teprve do předvolebního klání o voliče vstupuje, kampaň chce zahájit v pondělí tiskovou konferencí v Praze. Podle šéfa krajského kontrolního výboru Jana Skopečka její součástí budou setkání s voliči a debaty, rozpočet ale bude nižší než v minulosti. "Měla by to být nízkonákladová kampaň, ale na druhou stranu nechceme dělat něco, co by vypadalo nedůstojně," řekl. Ušetřit se dá i tím, že se vytištění letáků svěří některým členům strany nebo podporovatelům, kteří to udělají zdarma jako sponzorský dar. Podle Skopečka také nelze čekat nějakou masivní billboardovou kampaň. "Jednak na ni nejsou peníze a jednak by to ani nebylo efektivní. Osobní kontakt s lidmi není nahraditelný," poznamenal. 
    
TOP 09 vsadí na takzvanou door-to-door kampaň, spočívající v obcházení potenciálních voličů "ode dveří ke dveřím", či obývákovou kampaň, při níž se kandidáti nechají pozvat k voličům domů a diskutují s nimi o politice. "Mám naplánováno jedno takové setkání v Kostelci. Bude tam asi deset lidí," uvedla šéfka krajské organizace Helena Langšádlová. Kontaktní kampaň se rozjede 1. října, kdy region začnou objíždět čtyři auta. Náklady na kampaň ve středních Čechách přesáhnou milion korun. 
    
"Neděláme velká pódia s umělci a nerozdáváme párky, ale je to o tom setkávání," uvedla krajská předsedkyně hnutí ANO 2011 Jaroslava Jermanová. Kampaň podle ní běží, ale největší intenzitu lze čekat v říjnu. Na kolik peněz vyjde, chce hnutí zveřejnit na internetu. "Je to postaveno na našich členech a sympatizantech. Většinou si to platí z vlastních zdrojů, neúčtujeme nikomu nic a nic neproplácíme, je to hodně založeno na dobrovolnictví," dodala Jermanová. 
    
"Pomalu se to rozjíždí, přesouváme se k fotografům," popsala situaci v krajské organizaci Strany práv občanů - zemanovci její předsedkyně Stanislava Tůmová. Čeká se podle ní ještě na to, až dorazí volební materiály. Rozpočet chystané kampaně podle Tůmové není znám. "Říkáme si požadavky a řeší se to centrálně," uvedla. Podobný systém financování je i u zelených. "Kampaň je plánována celostátně," uvedl člen středočeského vedení Jiří Čejka. Také Strana zelených chce podle něj vsadila na přímá setkání s voliči, případně door-to-door kampaň. 
    
"To, co se osvědčilo na Moravě, používáme i v Čechách. Lídři se svými týmy kontaktují lidi tam, kde proudí do práce nebo z práce, oslovují je, představují se jim a rozdávají jim materiály," řekla o praxi ve středočeské KDU-ČSL šestka na kandidátce Alexandra Alvarová. Krajská organizace podle ní vynaloží na kampaň kolem 200.000 korun. "Nebudeme dělat nějaké mítinky na náměstích. Jednak na to nemáme peníze a jednak na to lidé reagují stále hůř," dodala. 
    
Úspornou kampaň plánuje i Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. "Kontaktní kampaň, besedy, letáky a několik billboardů. Na víc nemáme," uvedl lídr hnutí i středočeské kandidátky Okamura. 
 
zdroj: ČTK