Právě se nacházíte:

Zdymadlo Hořín

V souvislosti s regulačními pracemi na Labi v poslední čtvrti 19. století a otevřením mělnického lodního překladistě v r. 1897 byl vybudován laterálni kanál Mělnik - Vraňany (1902 - 1905), který zkrátil lodní cestu po Vltavě. Součástí tohoto kanálu je technická památka zdymadlo Hořín, které projektoval František Sander.

Zdymadlo překonává výšku vzdutí Vraňanského jezu. Překonávaný spád je 8,5 m, zdymadlo je tak nejvyšší plavební stupeň v úseku Praha - Mělník.

Zdymadlo bylo uvedeno do provozu v roce 1905. Sestává ze dvou plavebních komor umístěných vedle sebe. Část původního technického vybavení zdymadla je vystavena vedle plavebních komor. V současnosti jsou ovládací mechanismy hydraulické a počítačově řízené. V roce 1996 byla uvedena do provozu malá vodní elektrárna s Francisovou turbínou o výkonu 30 kW. Provoz v kanálu je jednosměrný a je řízen světelnou signalizací s výhybnou v Lužci nad Vltavou. Tato část je příležitostně využívána pro závody ve veslování na dlouhé trati.